BölgeGenelKeşanSektörelUlaşım

Taşımacılık sektörü yaş sınırından muzdarip! Demirkan: “Sırtımızdan büyük bir yük kalkmış olacak”

Keşan Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Mahmut Demirkan, girdi maliyetlerinin artmasıyla beraber başta şoför esnafı olmak üzere küçük esnafın yaşadığı sıkıntılar hakkında değerlendirmelerde bulundu.

Edirne Esnaf ve Sanatkarlar Odasına gelen dosyaların tamamına yakınının zam talepleriyle ilgili olduğunu belirten Demirkan; “Lokantacılıktan tutunda çay ve bahçelere, berberlere kadar küçük esnafın yapmış olduğu işlere alakalı zam talepleri var. Her ne kadar yönetici olsak da bizlerde normal halk gibi harcaması olan kişileriz. Bu konularda hem esnafı hem de halkı düşünmemiz gerekmektedir. Asgari ücret alana az gelirken, bunu veren işletmelere çok geliyor. Bunların hepsi birbirine bağlantılı şekilde bizlerin sofrasına yansıyor. Bu konuda esnafı da mağdur etmeyecek şekilde girdi maliyetlerini de göz önünde bulundurarak orantılı bir şekilde elimizden geleni yapmaya çalışıyoruz ama küçük esnafın durumu çok kötü vaziyette.” dedi.

“Giderlerimiz sadece akaryakıttan ibaret değil”

Son 15 gün içinde gelen zamlarla beraber akaryakıt fiyatlarının 21 ila 22 lira civarına yükseldiği hatırlatan Mahmut Demirkan; “Bizim araçlarımız yürüyen araçlar ve giderlerimiz sadece akaryakıttan ibaret değil. Araçlarımız 8 bin ila 15 bin kilometrede bir bakıma giriyor. Bu araçların kilometresi geldiğinde muhakkak bakıma girmek zorunda.  2  bin ila 2 bin 750 lira arası olan bakım ücreti şu anda 3 bin 500 ila 5 bin lira arasında. Bin 200 liraya alınan bir lastik ise 3 bin 500 lira civarına kadar yükseldi. Lastik fiyatları da her araca göre de değişiklik göstermekte. Bu konuda sektörümüzde büyük bir sıkın var.” şeklinde konuştu.

Cuma günü okullarının kapanmasının ardından öğrenci taşımacılığının sona ereceğini dile getiren Demirkan; “ Kazasız belasız bir sezon geçirdiğimiz için seviniyoruz. Bu işten para kazanmadık. Çünkü “S” plakaya fiyat alırken mümkün olduğu kadar vatandaşın çocuğunu servise verecek şekilde belirlemeye çalıştık. Bu konuda taşımacılık yapan arkadaşlarıma teşekkür ediyorum. Hiç kimse şu kadar rakam olsun diye direnmedi. Halkımızın cebinden verebileceği bir fiyat konusunda hareket ederek işimizi tamamladık. Servis kullanan halkımız da taşımacılık yapan esnaf da memnun. Bundan sonra nasıl olacağını bilmiyoruz.” ifadelerini kullandı.

Minibüslerin zam talebi asgari ücreti bekliyor

Paşayiğit ve İzzetye Mahalleleri ile Keşan şehiriçi minibüslerinin zam talepleri hakkında da konuşan Mahmut Demirkan, şunları söyledi; “ Bu konuda asgari ücrete yapılacak zam bekleniyor. Bugün 5 ila 7 lira arasında taşımacılık yapan bu sektör evine ekmek götüremez. Çünkü girdi maliyetleri çıktı maliyetlerine oranla çok yüksek. Bilindiği gibi üniversitelerin büyük çoğunluğu uzaktan eğitim oldu. 14 kişi ile giden bir “M” plakalı araç 6 kişi ile gitmek zorunda kaldı. Bu şartlarda araç yine aynı kilometreyi yapıp, aynı yakıtını alıp bakımlılarını yatıracak. Ben 6 kişi ile yolculuk yaptım bugün bakıma girmeyim bir ay sonra gireyim gibi bir durum söz konusu değil. Özellikle şehiriçi “M” plaka için Plan ve Bütçe Komisyonunu ivedilikle arkadaşlarımıza destek vermesini talep ediyoruz. Arkadaşlarımız bu konuda zor durumdalar. Üstüne birde okullar kapanacağı için sıkıntılarla karşı karşıya gelecekler. En azından bir iki yolcu da binse katkı olması temennisindeyiz.”

“Keşan’da yaklaşık 115 taksi ile hizmet veriyoruz”

Ticari taksi kullanımına değinen Demirkan; “Ticari taksi kullanımında genel olarak yüzde 20 ila 30 oranında bir fire verildi ama biz yaptığımız işin değerini anladık, insanlar da taksinin değerini anladı. Yaklaşık olarak 110 ila 115 taksi ile hizmet vermekteyiz. Yerine göre işlerin yoğun veya az olduğu günler de oluyor.  Taksi genelde acil bir işin olduğu veya zorda kaldığın zamanlarda kullanıldığımız ticari bir vasıtadır. İnşallah yaz sezonunun gelmesiyle beraber daha güzel günler yaşarlar ama onların da giderleri aynı. “M” veya “S” plakada geçerli olan durumlar taksiciler içinde geçerli.” şeklinde konuştu

“Yaş sınırının tamamen kaldırılmasını talep ediyoruz”

İhracat ve ithalatın artmasıyla beraber tır ve kamyon şoförlerin işlerinde artışın yaşandığını ifade eden Mahmut Demirkan; “Yurt içinden ziyade yurt dışına çalışmaya başladılar. Buğday ve arpa hasat döneminin gelmesiyle beraber küçük esnafın elinde bulunan kamyonlar da işler artmaya başladı. Maalesef onların da araç fiyatları çok yükseldi ve 1 milyona aldıkları araçlar 3 milyon ila 5 milyon lira civarına kadar yükseldi. Taksiden minibüsüne, otobüsünden kamyonuna kadar yaptığımız taşımacılık sektöründeki araçlarımızı yaştan dolayı yenileme şansımız yüzde 8 ila 10 civarına geriledi. 2018 model bir ticari taksiyi 600 bin lira civarında satarken, yerine yenisini koymak istesen bir taksi 1 milyon 200 bin lira civarında seyrediyor. Bu fiyatlar arasındaki fark tüm ticari araçlarda geçerli. Bunlar 2.el araç fiyatları. Hususi araçlar iki yılda bir giderken, ticari araçlar her yıl muayeneye giriyor. Bu istasyonlarda yürür raporu alıyorsa, yaptığımız işlerde de yaş sınırının tamamen kaldırılmasını talep ediyoruz. Milli servetimiz dışardan gelen yabancı araçlara gidiyor. Bakanlıkların yaş değişimi ve ihalelerdeki yaş sınırını kaldırılması lazım. Aracın denetimi yapılıp, muayeden geçiyorsa o aracın bütün ihalelere girebilmesini talep ediyoruz. Böylece sırtımızdan büyük bir yük kalkmış olacak. Devletimizin bu konuda yanımızda olmasını istiyoruz.” dedi.